fredag 11 december 2009

Lucia

Gick upp extra tidigt imorse - med förväntan trots min normala morgontrötthet. Men det är ju Lucia-firande lite här och där idag så det är värt att gå upp i ottan för (ja, för mig alltså).
Fick nämligen det hedrande erbjudandet att se på "barnbarnets" luciafirande på dagiset kl halvåtta. Elliot är fyra år, var denna gång utklädd till pepparkaksgubbe liksom hans kompis Julia. För övrigt var det enbart lucior och inga tärnor. Till och med en tomtenisse hade luciakrona hihi! Så gulligt och mysigt. Efter dracks det kaffe och Anna bjöd på sina nybakta lussebullar. Mmmums!

Jag fick snabbt bryta eftersom jag skulle på spanskalektion. Det blev halva tiden idag av lektionen då skolan hade luciashow kl nio. Jag tänkte att jag kan lika bra gå och se detta även om jag tillhör komvuxarna. Och vilken oväntad överraskning. Jag hade för ett ögonblick glömt att musikprogrammet är förlagt här, det var så otroligt bra. Annorlunda, humoristiskt och musikaliskt förstås. Det börjar med att stjärngossarna dunsar (inte dansar) in på scenen, tolkar en av lusselåtarna a la överdramatiskt pretentiöst teatermanér. Därefter kommer luciatåget in och de vanliga låtarna sjungs men med en nytänkande twist. Någon låt spelas med tvärflöjt. Välgjort och vackert. Till och med lite jazz fick plats. Tre killar var pepparkaksgubbar och sjöng att "de inte ville bli räddade, de ville bara bli gräddade". Nästsista låten blev tomteparadlåten från Disney spelad på marimbas och xylofoner. Verkligen annorlunda och superbra! Och jag älskar detta instrument!

Jag är så glad att jag valde att se detta istället för att gå hem den timmen jag hade mellan spanskan och engelskan. Jag tycker synd om Åsa som ibland sitter med mig på spanskan. Hon fick en lång håltimme, hennes nästa lektion var inte förrän kl tolv. Hon visste inte vad hon skulle hitta på tills dess, jag skulle ju ha propsat på henne att följa med att titta på lucia istället.

Jag gillar julen, men jag gillar nog luciafirandet ett snäpp bättre. Jag vet inte varför egentligen, är det musiken, de vackra sångerna? Eller är det ljusterapin typ?

Trodde jag skulle ha lite bilder att visa upp. Men det blev tyvärr bara mörka siluetter med röda lysande ögon. Ser knappast ut som harmoniska glädje- och ljusspridare... Passar bättre för Halloween istället!

Nåväl, Sundsgymnasiets Estetelever ska visst ha julkonsert i Håslövs kyrka den 15 december. Jag rekommenderar att se det om ni har möjlighet, det kommer att bli överraskande bra!

Inga kommentarer: